Творча робота

Групові методи навчання

І. ВСТУП
Маю на меті акцентувати увагу читача і вчителя на формах, методах, способах навчання в різних групах. Як навчити учнів пристосовуватися до умов роботи в групі, провести класифікацію учнів за певними групами і організувати їх роботу при виконанні відповідно підібраних завдань при різних видах навчальної діяльності і різних типах уроків.
На вступних іспитах до ВУЗів, де математика має велику вагу досить часто пропонуються вищезгадані задачі. Вони вимагають знання теоретичного матеріалу, вільного володіння формулами, а також кмітливості та вміння зосередитися на закономірностях і головному.
Розв’язки цих завдань нескладні, методи їх розв’язування не виходять за рамки шкільної програми, носять здебільшого практичний зміст, але потребують навиків, щоб учень сам розв’язав декілька таких, на мою думку, базисних вправ.


Способи здійснення групових технологій в структурі навчальних занять.
Групова навчальна діяльність, як спільна навчальна діяльність.
Глибокі перетворення, що відбуваються в системі освіти, зумовлюють необхідність удосконалення навчання — першої суспільне значущої діяльності школярів. Пошук конструктивних шляхів вирішення цієї проблеми привертає увагу до діяльності малих навчальних груп, організація якої забезпечує включення учнів в активне спілкування та співпрацю.
У процесі групової роботи школярі, перетворюючись із пасивних виконавців вказівок учителя на активних суб'єктів навчання, відтворюють свої знання, пояснюють один одному незрозуміле, здійснюють взаємоперевірку тощо.
Цілісну систему навчальної діяльності школярів становить фронтальна, індивідуальна і групова навчальна, діяльність.
Фронтальна навчальна діяльність незамінна на етапі первинного засвоєння нового матеріалу. За умов колективного способу навчання учнів у середніх закладах освіти та обмеженості часу на вивчення, конкретних дисциплін вона дає можливість відразу донести нову інформацію до значної кількості учнів.
Але фронтальна навчальна діяльність має обмежені можливості в забезпеченні високої ефективності навчального процесу на інших його етапах.
Індивідуальна навчальна діяльність переважає під час виконання домашніх завдань і самостійних або контрольних робіт у класі.
Групову навчальну діяльність учнів розглядаємо як спільну навчальну діяльність невеликих за складом груп учнів; що діють у. межах одного класу. Досягнення загальної мети групової діяльності відбувається через спільні зусилля окремих членів групи. Для цього виду навчальної діяльності безпосереднє спілкування учнів є одночасно і умовою, і результатом його здійснення.
Групова навчальна діяльність, на відміну від фронтальної та індивідуальної, не ізолює учнів один від одного, а навпаки дає змогу реалізувати їхнє природне прагнення до спілкування, взаємодопомоги і співпраці. І хоча спілкування може мати місце і в індивідуальній, та фронтальній роботі школярів, однак там воно не включено до структури діяльності, відбувається лише з дозволу вчителя, за його ініціативою й триває недовго.                         

Види співпраці школярів.
Під час розв'язування навчальної задачі співпраця школярів може здійснюватися по-різному; По-перше, вона може здійснюватися на всіх етапах виконання групового завдання. По-друге, учні можуть виконувати завдання індивідуально; але з елементами взаємодопомоги і періодично обговорювати хід роботи. По-третє, кожний член групи може індивідуально виконувати частину спільного завдання, після чого учні разом підбивають підсумок, обговорюють одержані результати та формулюють загальну відповідь.
Характерною рисою групової діяльності є можливість одержати інформацію не лише з підручника та від учителя, а й один від одного. Під час групової роботи активізується діяльність усіх її виконавців.
Високі результати; засвоєння знань і формування вмінь у процесі групової діяльності пояснюються також тим, що кожний її учасник спрямовує свою  активність не лише на об'єкт, а й на інших суб'єктів. І робить це не для перетворення їх у свій об'єкт, а з метою налагодження контактів, щоб побачити в них собі подібних та об'єднаними зусиллями оволодіти об'єктом діяльності.
Завдяки координованим навчальним зусиллям окремих членів групи, в ній установлюється досить швидкий темп розв'язування навчальних задач і стимулюється працездатність учнів. Спільні дії позитивно впливають не лише на обсяг, а й на якість роботи. Створюється атмосфера демократизму, дружнього спілкування, підвищується активність кожного учня. Усе це полег­шує навчання кожному учню — і сильному, і слабкому,
Успіх навчання багато в чому, залежить від правильного формування складу групи Учні повинні бути однаковими за рівнем підготовки, доброзичливо ставитися один до одного. У кожній групі має бути учень, наділений організаторськими здібностями, який може виконувати роль консультанта.
Цінність навчальної діяльності малих груп полягає також у тому, що вона сприяє розвитку і вдосконаленню мови школярів. В умовах традиційно організованого навчання на уроках з багатьох предметів домінує монолог учителя. Трапляється, що протягом цілої навчальної чверті учень жодного разу не відповідає усно, не доповнює відповіді однокласників. А групова діяльність створює умови для засвоєння навчального матеріалу в процесі спілкування.
Важливу роль групова діяльність відіграє також у досягненні виховних цілей навчання. У груповій діяльності формується вміння учнів, прийти на допомогу: пояснити, перевірити, порадити; складаються товариські стосунки, що не мають нічого спільного з псевдотовариськістю у формі підказки або списування.
Виховна функція групової навчальної діяльності школярів полягає також у підготовці до спілкування і співпраці з колегами після закінчення школи. Вона виховує самостійність і наполегливість, вміння співпрацювати з іншими.
Групова діяльність дає змогу успішно реалізовувати, розвиваючі цілі навчання. Контакти та обмін думками істотно стимулюють мислення школярів. Характер розумової діяльності змінюється: прискорюються асоціативні процеси і збільшується їх цінність; узагальнюються. Та систематизуються уявлення; стимулюються аналітична і синтетична складові мислення.

Можливості використання групової діяльності в навчальному процесі та способи їх здійснення.
Розглянемо можливості використання групової діяльності в навчальному процесі.
На етапі початкового сприйняття нового матеріалу, належний рівень групової діяльності можна досягти лише за умови, що всі учні класу мають високий і середній рівні навчальних можливостей, добре володіють навичками самостійної роботи і виявляють велику працездатність. В іншому випадку продуктивнішою є фронтальна діяльність класу під керівництвом учителя.
Групова навчальна діяльність найефективнішою є на етапах закріплення, поглиблення та систематизації знань. Навчання в складі малих груп дає можливість учням за короткий час актуалізувати теоретичні знання, а вчителю — оперативно здійснити перевірку рівня його засвоєння кожним членом групи. Крім обліку знань, така перевірка одночасно є і засобом їх систематизації, а також формування адекватної самооцінки результатів навчання.
Рівень засвоєння навчального матеріалу не можна визначити лише усним опитуванням. Основним показником є вміння учнів практично застосовувати знання.   З   цією   метою   в   структурі   навчальних   занять   слід   передбачати виконання письмових вправ, розв'язування задач, вирішення проблемних ситуацій тощо.
Розглянемо окремі способи здійснення групової форми навчання.
1-й спосіб.
Усім функціонуючим у класі малим групам учитель пропонує виконати одне й те саме письмове завдання.
Наприклад, під час вивчення теми «Деякі способи розв'язування тригонометричних рівнянь» (10-й клас) після ознайомлення учнів з різними типами рівнянь і способами їх розв'язування з метою закріплення навичок розв'язування тригонометричних рівнянь, кожна група одержує картку із * завданням: установити тип тригонометричного рівняння та вибрати спосіб розв'язування і відшукання коренів рівняння:
     Одержавши завдання, кожна група переходить до його виконання. Якщо учень не знає відповіді або має сумнів щодо її правильності, то він відразу отримує пояснення від інших членів групи. У процесі спільної роботи члени групи мають можливість стежити за ходом виконання вправ кожним учнем. Проте щоб такого роду активність суб'єктів групового навчання не була ілю­зорною, спілкування щодо одержання допомоги має бути конструктивним і зводитися до з'ясування суті завдань, виконуваних вправ, а не механічного списування. Тому оцінювання та контроль групової діяльності самими учнями має підкріплюватися контролем і оцінюванням з боку вчителя. Для цього можна провести математичний диктант, вибіркове усне опитування, турнір між групами тощо.
Наприклад, після розв'язування в групах тригонометричних рівнянь учням можна запропонувати самостійну роботу в чотирьох варіантах різних рівнів складності.

Контроль учителя за результатами навчальної діяльності кожного члена групи дає їм можливість відразу зрозуміти, що тільки через свідому й наполегливу роботу в групі вони зможуть досягти високого індивідуального результату навчання.  Для  учнів  стає  очевидним,  що  не  можна  гаяти   час   на  зайве спілкування з іншими учнями або на сторонні справи, якщо прагнеш засвоїти матеріал і одержати високу оцінку.
2-й спосіб.
Різним групам у класі пропонується виконати різні завдання. Незважаючи на це,   цілісність   пізнавальної діяльності   всього  класу   зберігається,  оскільки залишаються   спільними   освітні,   виховні   й   розвиваючі   цілі   заняття.   Це диференційована групова діяльність. В яких випадках варто вдаватися до диференційованої групової діяльності?
По-перше, з метою закріплення й усвідомлення матеріалу, що має описовий характер і принципово не відрізняється від раніше вивченого.
По-друге, на етапі систематизації та_ узагальнення знань. У цьому випадку завдання диференціюють за рівнем складності. Група, до складу якої входять учні з високим рівнем навчальних можливостей, одержує складніші завдання порівняно з групою учнів, рівень навчальних можливостей яких нижчий.
По-третє, на етапі контролю й оцінювання знань диференційована групова робота є обов'язковою умовою організації та проведення заліків.
Результати диференційованої групової навчальної діяльності можна перевіряти по-різному, зокрема з допомогою вибіркового контролю або проведення самостійної роботи.
3-й спосіб.
Кожна група працює над виконанням, частини спільного для всього класу завдання. Така робота обов'язково завершується колективним обговоренням, представленням і захистом виконаних завдань. Головні вирновки й підсумки такого обговорення стають надбанням усіх учнів класу і фіксуються письмово всіма учнями, присутніми на занятті.
4-й спосіб.
Інколи виконання групового завдання потребує розподілу навчальної роботи між її виконавцями. Тоді кожний член групи виконує частину спільного завдання, і таку навчальну діяльність можна назвати індивідуалізовано-груповою. Виконання завдання оцінюється та обговорюється спочатку в групі, а потім його розглядають увесь клас і вчитель.
Отже, групові форми роботи активізують діяльність учнів, забезпечують продуктивне навчання (особливо в складі наповнених і переповнених класів), задовольняють важливу потребу дітей у спілкуванні. Основою цієї діяльності є співпраця школярів у головній для них роботі— ученні.
Проте, незважаючи на зазначені позитивні характеристики групової діяльності, абсолютизувати її, підміняти нею індивідуальну або фронтальну роботу було б великою помилкою.


Визначення форми діяльності та змісту проведених занять групової діяльності.
Передусім учитель повинен ретельно спланувати весь навчальний процес, почавши з тематичного і погодинного планування вивчення теми.
Щоб визначити, на яких заняттях яку форму діяльності буде використано, і передбачити це в плані, учитель має провести таку підготовчу роботу:
•  проаналізувати зміст навчального матеріалу з конкретної теми та скласти перелік базових знань і вмінь до неї;
•    визначити види навчальних занять (лекції, семінари, практичні заняття, заліки, комбіновані уроки тощо) та їх кількість під час вивчення конкретної теми;
•   підготувати завдання для групової роботи та індивідуальної перевірки знань учнів.
Групові форми роботи можна використовувати на уроках різних типів — комбінованих уроках, семінарських заняттях, уроках-заліках.
Фрагментарне включення групової навчальної діяльності школярів у структуру комбінованого уроку доцільно здійснювати:
   на початку уроку — з метою оперативного усного опитування учнів усього класу;
   перед поясненням нового матеріалу — з метою актуалізації попередньо набутих знань;.
• після пояснення нового матеріалу — з метою його закріплення та
систематизації.

Типові завдання до теми «Деякі способи розв’язування тригонометричних рівнянь» (10 клас)
Наприклад, під час вивчення теми «Деякі способи розв'язування тригонометричних рівнянь» (10-й клас) кожній малій групі можна запропонувати завдання такого типу.
Розв'язати рівняння:

Розв'язуючи такі рівняння, можна використовувати наочне зображення точок на одиничному колі. Для перевірки та оцінювання роботи кожного члена групи доцільно провести математичний диктант у двох варіантах.
1-й варіант.
На одиничному колі позначити точки:

Ефективною буде робота малих груп у процесі розв'язування задач, що потребують графічних ілюстрацій. Наприклад, під час вивчення теми «Розв'язування тригонометричних нерівностей» (10-й клас) після пояснення нового матеріалу робота в групах дає можливість змістовніше закріпити знання, одержати пояснення консультанта. Для роботи в групах можна запропонувати учням розв'язати такі нерівності:
Кожний член групи, починаючи, з консультанта, вибирає, як на екзамені, картку із завданням і розв'язує нерівність у зошиті, пояснюючи дії іншим членам групи. Консультант фіксує правильність виконання завдання кожним членом групи, допомагає йому та оцінює його роботу.
У кінці уроку всі учні здають учителю зошити для перевірки.
Працюючи  в групі, слабкі учні збагачуються новою інформацією, мають можливість своєчасно одержати додаткове пояснення з незрозумілих питань. Через постійний контроль з боку сильних учнів. Вони допускають менше помилок. Середні учні в умовах групового навчання оперативно з'ясовують незрозумілі питання, опановують раціональні способи розв'язування задач. Корисна групова діяльність і для сильних учнів. Допомагаючи засвоювати навчальний матеріал товаришам по групі, вони перевіряють і зміцнюють власні знання.


III. Висновки
  Організація групової роботи має велике навчальне і виховне значення. Така форма розвиває учнівське самоврядування, логічне мислення. Учні вчаться аналізувати і робити висновки, розвивати самостійність у пошуках істини, а також уміння правильно користуватися науковою літературою та навчальними посібниками.
Мої спостереження протягом кількох років підтверджують високу ефективність такої форми співпраці.
У класах, де я викладаю, не має невстигаючих учнів. Учні, що були у групах консультантами, підтвердили свої оцінки при вступі у інші заклади.

ІV. Бібліографія
1.     Гавриленко І.М., Скідін О.Л. Соціологія освіти. – Запоріжжя, 1998 – 194 с.
2.     Єрмаков І.Т., Пузаков Д.О. Проектне бачення компетентнісно спрямованої 12-річної середньої школи. – Запоріжжя, 2005 – 112 с.
3.     Інтерактивні технології на уроках математики. - Вид.група «Основа», 2005р, 109 с.
4.     Майк Фуллан. Сили змін. – Львів: літопис, 2000 – 430с.




Немає коментарів:

Дописати коментар